The making of 

Hieronder een aantal schilderijen en tekeningen en hoe ze opgebouwd werden. Meestal begint een schilderij met een foto, of twee foto's, of drie...


'Dali meets Bosch' (2023)

Surrealistisch zeegezicht

Techniek: Olieverf op doek (katoen)

Afmetingen:  400 x 600 mm

 

 

Dit zijn de eerste twee schetsen waar het schilderij uit ontstaan is, gemaakt met houtskool en soft pastel op papier.

Daarna begint het echte werk: hieronder diverse stadia van schets op doek (linksboven) tot het uiteindelijke werk (rechtsonder)


'De brug' (werktitel) 2023

 

De eerste schetsen voor een nieuw schilderij met als werktitel 'De brug'

Het wordt weer een surrealistisch zeelandschap, olieverf op doek. De opzet wijzigt continu. Zie hieronder...

 


'De verzoeking van Judith Leyster' (2023)

Onlangs begon ik aan een schilderij waarvoor eerst een aantal schetsen vervaardigd moesten worden. Twee van deze schetsen worden hier afgebeeld.

Hieronder een aantal stadia van het schilderij.

De afzonderlijke schetsen werden grof uitgeknipt waarmee een compositie werd gevormd. Voordeel hiervan: wanneer je de foto van een goede schets gaat printen, kun je deze in- of uitzoomen om zo de juiste grootte te verkrijgen. Wanneer de compositie bepaald is een carbonpapiertje eronder en de schets overnemen op doek.

 

Steigerend paard


Derde figuur: afgeleid van de Batavia


De compositie is uitgezet op doek

De achtergrond is nagenoeg gereed

Het schilderij nadert haar voltooïng


Het uiteindelijke resultaat...


Hierboven: twee snelle schetsen om het idee uit te werken; de derde schets is het uiteindelijke resultaat van de compositie

'De onmogelijke stuw' (2023)

Surrealistisch zeelandschap

Techniek: Olieverf op paneel

Afmetingen:  600 x 400 mm

Een idee van de eeuwig doorlopende trap van Escher bracht me op het idee om ditzelfde te doen, maar dan met een nautisch tintje. Hierboven de ontwikkeling van de compositie en de uitwerking in drie stappen. Rechts het uiteindelijke resultaat.


'Amfibie' (2015)

Surrealistisch zeelandschap.

Afmeting: 700 x 900 mm

Techniek: Acryl op katoen

 

1. Het idee wordt geboren: een krokodil met een schip op zijn rug vergroeid, kruipt aan wal. (Soms kent mijn fantasie geen grenzen...)

2. Van de foto's wordt een schets gemaakt en hier en daar het perspectief aangepast. Zo! het begin is er!

3. De kleurstelling wordt vastgesteld. De schets is inmiddels op het doek overgebracht.

4. Aan de linkerkant blijft een grote leegte over; daar weet ik wel wat op.

5. Het idee van de linkerzijde van het schilderij is hier op doek aangebracht.

6. Het schilderij begint een eenheid te worden. Wat hogere bebouwing aan de linkerkant correspondeert straks  met het tuigage van het schip.

7. De lucht moet niet teveel afleiden; daarom is het op dit schilderij prachtig weer.

8. Na nog wat details te hebben toegevoegd is het schilderij gereed.


'Mauretania in Dordrecht' (2023)

Surrealistisch stadsgezicht

Techniek: Olie op doek (Katoen)

Afmetingen: 600 x 400 mm

Door met drie verschillende foto's een compositie te maken en een beetje te spelen met het perspectief ontstaat langzaam maar zeker een apart schilderij.

Een foto is van het transatlantische passagiersschip Mauretania (1906).  De andere twee foto's zijn genomen in Dordrecht. Door een beetje knippen en plakken ontstond een apart schilderij. Omdat het een 'probeersel' is, worden er steeds toevoegingen en veranderingen aangebracht. Onderstaande reeks laat dit proces enigszins zien. Het eindresultaat staat inmiddels op deze site.

1. Ruwe opzet van de compositie

3. Ook het water verbeterd en nog meer details.

2. Lucht beter/lichter en meer details toegevoegd

4. Bijna gereed, nog een paar dingetjes...


'Het mooie meisje' (2022)

Olieverf op doek

Portretten schilderen is niet echt 'mijn ding'. Toch is het zo nu en dan leuk om eens iets anders te proberen. Hier een voorbeeld (linksboven het origineel) van een portret die ik nageschilderd heb. Rechts: schets met houtskool en krijt. Hierboven: een eerste opzet met acryl. Daaroverheen met olieverf het portret afgeschilderd. Grovere streken maken het wat speelser; het gelaat moet dan weer preciezer. Al met al behoorlijk lastig maar ben toch tevreden met het resultaat.


'Brug met regenpijpen'. Olieverf op doek (katoen) 2022

Het idee ontstaan uit drie foto's (en later een vierde, de boom).

Onderlagen aanbrengen met acryl.

Over de acryllagen heen de eerste lagen olieverf

Muur en lucht in olieverf.

Voorgrond wordt opgebracht.

Details toevoegen


'Een stapel verhuisdozen' (2022)

Surrealistisch stadsportret

Techniek: potlood/fineliner op papier

Afmetingen:

perspectiefoefening met eigen aanvulling (wijkje in Xin Dao, China)

Gewoon, een stapel verhuisdozen...

Voeg er elementen van een foto aan toe...

...en een beetje kleur. Klaar!


'Het kraaiennest'

Maritiem surrealistisch schilderij.

Techniek: Olieverf op doek

Afmetingen:

 


'Damiate, de slag die nooit plaatsvond' (2015)

Maritiem surrealistisch.

Techniek: acryl op doek

Afmetingen:

 

eerste opzet na aanbrengen schets.

Structuren aanbrengen.

Compositie gereed.

Aanbrengen van de details.