Acrylverf


'IsoW4s' (2024)

Kubistisch landschap

Techniek: Aquarelpapier, acrylverf, schaar(!)

Afmetingen: 355 x 378 mm

 

De lichtopstand van de haven te Hoorn, gezien vanaf de dam. Wanneer je de haven van Hoorn aandoet kun je deze lichtopstand zien met karakter IsoW4s.

Gemaakt van stroken voorgeschilderd aquarelpapier in (voornamelijk) driehoekige fragmenten en daarna op aquarelpapier geplakt.

 

 

 

 

TE KOOP


'Een wandeling op het strand' (2023)

Maritiem surrealistisch zeelandschap

Techniek: Acryl op doek (katoen)

Afmetingen: 500 x 600 mm

Van een foto naar een tekening (zie hieronder) naar een schilderij. De tekening was in mijn ogen niet 'af', er ontbrak iets. Dus heb ik er een wrak bijgevoegd, de figuren wat uiteengezet en het wrak nog wat geheimzinniger gemaakt door de vogels (en andere voorwerpen) eromheen. Ook het strand een andere kleur gegeven om de schaduwen iets beter te laten uitkomen. Het schilderij is iets losser geschilderd dan ik normaal doe. Het schilderij is nog niet gelakt; wanneer dat gedaan is komt er een nieuwe foto.

TE KOOP 


'Drie lampen' (2023)

Stilleven, naar een schilderij van Juan Gris

Techniek: Acryl op doek (katoen)

Afmetingen: 300 x 400 mm

 

Voor een studie van een meer lossere manier van schilderen koos ik dit werk van Juan Gris, een pre-kubistisch schilderij. 


Jheronimus Bosch, zwerfkeien (2022)

 

Jeroen Bosch heeft een grote aantrekkingskracht op veel schilders. Dat geld ook voor mij.

Hierboven drie 'zwerfkeien' met een figuurtje van Jeroen Bosch.

De zwerfkeien worden ergens achtergelaten en het is de bedoeling dat de vinder de keien meeneemt en houd. Ook kan hij/zij besluiten om de keien weer te laten zwerven: achterlaten voor de volgende vinder...

Techniek: Acryl op kei

'Dwerg met rattenstaart' (2022)

'Geharnaste dwerg' (2022)

'Lopend oor' (2022)


'Pelikaan' (2012)

Techniek: acryl op katoen

Afm.: 500 x 700 mm

 

Doorkijkje op de kust van South Africa, nabij Durban. De pelikaan is gefotografeerd in Florida, USA. 

 

 

TE KOOP

Foto genomen in de. States

Mzintlava River, Kust Zuid Afrika nabij Durban


'Preparis Island' (1997)

Een al wat ouder schilderij: Surrealistisch eiland met scheepsblokken en kompas.

Acryl op doek (katoen)

afm.

Geschilderd na het Yadana-project, de aanleg van een gaspijpleiding in

de Andaman-zee. Tijdens dit project, uitgevoerd door een vijftal Spliethoff-schepen, werd onze kok vermist en niet meer teruggevonden. Mede om dit te verwerken werd dit schilderij geschilderd. Nabij het eiland Preparis was de laatste ankerplaats van het Yadana-project.

VERKOCHT.


'Amfibie' (2015)

Afmeting: 700 x 900 mm

Techniek: Acryl op katoen

Surrealistisch zeelandschap.

 

Een gigantische krokodil met een op zijn rug vergroeid 17e eeuws schip komt uit zee, gadegeslagen door een 17e eeuws figuur. Aan de linkerzijde een fantasiefort.

 

 

 

 

 

 

TE KOOP

Hieronder: het schilderij 'Amfibie' als publiekstrekker bij de kunstmarkt te Hoorn (zomer 2022)



Hierboven: de originele foto uit 1901, gebruikt voor het schilderij.

'1901: Glenbervie at Lowland Point' (2002)

Zeelandschap. Naar een foto gepubliceerd in 1901

Acryl op doek (katoen)

afm.: 700 x 500 mm (B x H)

Schilderij naar een foto met eigen interpretaties.


'Brederode' (2008)

Surrealistisch onderwaterlandschap.

Techniek: Acryl op katoen

Afmetingen: 800 x 600 mm (B x H)

Een ruïne van een middeleeuws kasteel (ruine van Brederode) staat op de bodem van de oceaan, tezamen met twee gezonken schepen. Een diepzee onderzeeër doet onderzoek. Idee naar een foto van een onderwaterrobot van de 'Titanic'.

 

TE KOOP


"U2 in Sydney" (1997) 

Niet gesigneerd 

Kubistisch abstract.

Techniek: Acryl op doek (katoen)

afm.

Het eerste schilderij op doek. Geïnspireerd door Lego-stenen (toen mijn kinderen klein waren speelden ze vaak met lego, en ik ook natuurlijk...) en de stad Sydney, (Australia)

Geschilderd met op de achtergrond muziek van U2.

 

VERKOCHT.


'Zeldzame boskotter' (2002) 

 

Surrealistisch landschap.

Acryl op doek (katoen)

Afm. 500 x 600 mm (B x H)

 

Een compositie van 4 totaal verschillende foto's:

foto 1: strand op Terschelling (feb. 2002)

foto 2: bomen en takken in silhouet in het Groenendaalse Bos (mrt. 2002)

foto 3: de wortels van een omgevallen boom, ook Groenendaalse Bos (mrt. 2002) 

foto 4: Kotter in de Oude Houthaven te Amsterdam (mrt. 2002)

 

 

 

 

 

 

 

 

IN BRUIKLEEN


'Bloemgracht 11 Bf' (2003)

 

Zeelandschap. Indruk van een storm op zee

Techniek: Acryl op doek (katoen)

Afmetingen.: 500 x 600 mm (B x H)

Naar een foto uit een serie, genomen door mij op de Noordzee. Het betreft het  m.s. Bloemgracht tijdens een SW-lijke storm in 1995. Het schilderij laat, wanneer op zijn kop geplaatst, zien waar deze storm over het zuidelijke deel van de Noordzee verplaatste.

 

VERKOCHT.

Hieronder: schilderij geïnspireerd op deze (Noordzee, 2002).


'Vergeten pop' (2000)

 

Landschap.

Acryl op doek (katoen)

afm: 400 x 600 mm

Tijdens een vakantie te Ommen vonden we een levensechte pop, achtergelaten op zeer grillige wortels van een boom. Het geheel deed zo vreemd en beladen aan dat ik er een aantal foto's van genomen heb en aan de hand daarvan dit schilderij maakte.

VERKOCHT.

 

 

 


'New York Down Town' (2005)

Surrealistisch landschap met (verzonken) fictief stadsgezicht met daarin werkelijk bestaande elementen.

Acryl op doek (katoen)

afm. 800 x 600 mm (B x H)

Geïnspireerd door een korte vakantie naar New York (met als hoogtepunt een helikoptervlucht over Manhattan) Hoezo hoge gebouwen in NY?

 

 

 

 

                                                                                                                                                      VERKOCHT


'De Ivoren Toren' (2005)

 

Surrealistisch scheepsportret. Spookachtig overblijfsel van achterschip. Hoe verder naar beneden, hoe meer afgetakeld het schip oogt.

 

Acryl op doek (katoen)

afm. 400 x 800 mm (B x H)

 

Compleet intacte brug maar naarmate men meer naar beneden gaat takelt het schip af. Symbool voor kapiteins die nooit eens aan dek komen om zich op

de hoogte te stellen wat daar speelt. Poging om dit schilderij in een verhaal te vatten. wordt hieronder weergegeven. Het is het eerste (en tot zover enige)  schilderij-verhaal. Schilderen en schrijven nee, was het idee.

 

VERKOCHT

 

De Ivoren toren

 

Vanuit het noordwesten pakken donkere wolken zich samen boven het schip. De donkere romp weerspiegelt zich in het zeldzaam rimpelloze wateroppervlak. 

Namiddag ergens op de rede van een Schotse haven, waar om deze tijd van het jaar de nacht al vroeg valt. 

   In de machinekamer wordt nog steeds gewerkt: drie machinisten en de wiper, van onder tot boven zwart van olie en smeer, beraadslagen met harde stem om boven het geluid van de generatoren uit te komen. De meester kijkt bezorgt; de reparatie verloopt niet naar wens.

   Twee dekken hoger staat de kok in zijn kombuis en vervloekt iedereen die nog niet is komen opdagen voor het diner. Zojuist heeft hij de derde stuurman afgesnauwd die het waagde te vragen wat er vanavond op het menu staat. Ook de matrozen zijn nog ergens aan het werk; hun tafel staat er verlaten bij. Heeft hij zich daarvoor uitgesloofd?

   Weer twee dekken hoger zit de eerste stuurman aan zijn bureau en neemt voor de vierde keer de stabiliteitsberekeningen door. Vertwijfeld schudt hij zijn hoofd: het klopt van geen kanten maar hij kan de fout niet vinden. Zuchtend begint hij opnieuw.  

Buiten aan dek blikt de bootsman omhoog naar de donker wordende lucht. Samen met een ploeg matrozen haalt hij de sjorringen van de deklading nog eens door. Hij vertrouwt het niet: hoewel het windstil is neemt de bewolking in snel tempo toe, dikke, vreemde paarsachtige wolken. De atmosfeer is geladen, denkt hij. 

   Op de navigatiebrug staart de leerling voor zich uit en denkt aan zijn vriendin. Ankerwacht! Hoewel het de wacht van de eerste stuurman is, staat hij nu boven. Wat in Godsnaam heeft hem ooit bewogen om te gaan varen? Wat doet hij hier, op dit schip met onverschillige mensen om hem heen die hem niet begrijpen. Pas twee maanden aan boord, hij is nog niet eens op de helft! Hij vermant zich, staat op om de dekverlichting in te schakelen; het wordt nu snel donker en als de verlichting niet brandt lust de ouwe hem rauw.

   De kapitein heeft zijn verblijf een dek lager. De ivoren toren, zoals de bemanning zijn hut spottend noemt. Daar ligt hij, in zijn verfomfaaide kleren te kooi, de deur dicht, een fles onder handbereik. Een koptelefoon op zijn zweterige hoofd, harde muziek. Laat iedereen de klere krijgen, ik ben er even niet. 

   Het is nu bijna geheel bewolkt. Een dikke, lintachtige bewolking die een vroege avond inluidt. Het lijkt te gaan onweren.

 

 

Op de zeebodem, precies onder de kiel van het ten anker liggend schip, rijzen plotseling conusvormige uitstulpingen omhoog, als kleine bergen. De zeespiegel lijkt te dalen hoewel niemand aan boord dit opmerkt. 

 

Veel te laat zijn de matrozen voor het diner verschenen. De bootsman is onrustig, hij kijkt voortdurend naar buiten. De derde stuurman eet zwijgend, samen met de tweede. De kok gromt en mokt.

   In de machinekamer besluit de meester de technische dienst van de rederij telefonisch advies te vragen: het lukt hem niet het roer ook maar één graad te verdraaien. Hij belt de kapitein maar die neemt niet op.

   De stuurman staart, na de diepgang nogmaals te hebben gecontroleerd, verbijsterd naar zijn berekeningen. Met deze belading en diepgang zou het schip allang gekapseisd zijn! Hij belt de kapitein om raad maar krijgt geen gehoor.

 

De uitstulpingen van de bodem hebben de romp van het schip bereikt: als klimplanten slingeren takachtige armen zich om schroef en roer. Met niet te stoppen kracht kruipt het afvoeren en zee-inlaten binnen en wringt lasnaden los. Er dringt echter geen zeewater naar binnen omdat de zeespiegel plotseling gedaald is. Daardoor komt het schip langzaam droog te liggen, geschraagd door de bodemuitstulpingen. Door het gewicht van de lading in het ruim dreigt het voorschip af te breken. Er gaat een siddering door het schip als de eerste lasnaden het begeven. 


Hierboven

'West Afrika; gevaarlijke kusten' (2006)

 

Surrealistisch zeelandschap. Een wrak van een schip is half weggezonken naast een toren van afvalhout.

Acryl op paneel (MDF)

afm. 610 x 412 mm (B x H)

Na tweeëndertig schilderijen op doek te hebben geschilderd dit keer weer eens een op paneel. Een stuk MDF werd daartoe voorbewerkt met twee lagen Gesso. Het schilderij is samengesteld uit een foto genomen te Lagos met een half gezonken (ex-Nederlandse) coaster en een in de zomer gemaakte foto in het kunstenaarsdorp Ruigoord.  

ONTVREEMD TIJDENS DE EXPOSITIE IN DE OOSTERKERK;

NADAT DE EXPOSITIE VOORBIJ WAS KREEG IK INEENS HET BERICHT DAT HET SCHILDERIJ TERECHT IS...?


'Wierookvat' (2012)

Surrealistisch zeelandschap, naar een Chinees wierookvat geschilderd

Techniek: Acryl op katoen.

Afmetingen:

Te Zhoushan staat een tempelcomplex waar dit wierookvat zich bevindt. In Zhoushan heb ik 6 weken in een hotel gewoond als lid van het site-team van Spliethoff t.b.v. een omvangrijk nieuwbouwprogramma.

 

TE KOOP

Gevaarlijke kusten...

 

 

 


'Vitoria' (2019)

Surrealistisch landschap; de stad Vitoria wordt weerspiegeld in de lucht (of andersom...)

Techniek: Acryl op paneel (MDF)

Afmetingen:

Geïnspireerd door de hellingen van de Braziliaanse stad Vitoria, welke volledig bedekt zijn met bebouwing. Dat loopt door tot aan de top van de heuvels, op elk plekje is wel een gebouw geplaatst.

TE KOOP


Hierboven

'Overbrugde afstand' (2006)

Surrealistisch landschap. Skyline van Amsterdam gaat naadloos over in de skyline van Fortaleza.

Techniek: Acryl op doek (katoen)

Afmetingen.:

Geschilderd voor de trouwerij van Leon en Vitoria en als cadeau weggegeven.

 

VERKOCHT


'Damiate, de slag die nooit plaatsvond' (2015)

Stadsportret

Techniek: Acryl op katoen

Afmetingen: 500 x 600 mm

Fictief geschiedkundig tafereel. Een aantal middeleeuwse schepen doen een aanval op een stad uit ergens in het Midden Oosten. Deze slag staat bekend als de slag om Damiate door Haarlemse kruisvaarders; deze slag heeft echter nooit plaatsgevonden.

TE KOOP


‘Zicht op de Amazone’ (2016)

Reliefschilderij

Techniek: Acryl op paneel (MDF)

Afm.: 475 x 600 mm

Impressie gemaakt na een 40-daagse reis op de rivier Amazone en Salmoes Rivier, met het m.s. ‘Happy Diamond’. De kop is een papier-maché-masker, gelijmd op het paneel.

Ergens langs de Amazone stond een houten hut. Het raam stond open en toen ik hier langsliep keken een aantal indianenkindertjes mij lang na. Wellicht de eerste keer dat zij een blanke zagen...

 

 

 

 

 

TE KOOP

‘Any Time Left?” (2017)

Reliefschilderij

Techniek: Acryl op paneel (MDF) Voor een groot deel met schildersmes gemaakt.

Afm. 458 x 452 mm

Surrealistisch/fantastisch schilderij met elementen uit diverse foto’s. Oude horloges zijn gelijmd op het paneel. De blauwe toren en bovenstuk gele ruïne geïnspireerd op een beeld in het Kroller Muller museum; venster geïnspireerd op een venster in een bouwval te Marina di Carrara en de achtergrond en scheepsaccommodatie van de reis op de Amazone.

 

2e impressie n.a.v. de 40 dagen durende reis op de Amazone rivier en de extreme droogte die toen heerste.

TE KOOP


'Stop the killing machine!'

Reliefschilderij

Techniek: Acryl op paneel (MDF)

Afmetingen: 

Schilderij opgebouwd uit puzzelstukjes. Een walvisjager vaart dwars door een school met diverse soorten walvissen heen.

Voor de verkoop gemaakt: de opbrengsten zijn naar Sea Shepherd gegaan.

 

VERKOCHT


'Gene zijde' (2019)

Relief-schilderij

Techniek: Acryl op paneel.

Afmetingen: 455 x 460 mm

De schelpen zijn op het paneel geplakt en daarna met Gesso bestreken. 

 

Schilderij geïnspireerd door eeuwenoude visachtige fossielen versteend in zandsteen. De schelpen komen van de visafslag te Brest, Frankrijk.

 

TE KOOP

'Zonder titel' (2019)

Maritieme fantasie.

Acryl op doek (Katoen) 

Afmetingen:

 

In de diepzee gebeuren zaken die onbekend zijn... Schaars verlicht door de lantaarns van angstwekkende half vis, half kraeck zwemmen deze creaties door de eeuwige duisternis.

 

 

 

TE KOOP


Boven: 'Costa Concordia' (2022)

Surrealistisch zeelandschap

De brug van het onfortuinlijke cruiseschip Costa Concordia steekt nog net boven water uit. Boven haar verrijst een eeuwenoude Romeinse brug, ergens in Italië.

Techniek: Acryl op doek (katoen)

Afmetingen:

In opdracht vervaardigd schilderij van het cruiseschip Costa Concordia die kapseisde. De opdrachtgever was een van de subcontractors die het schip geborgen heeft.

 

VERKOCHT

  1. "Dissignac" (2005)

Surrealistisch landschap. Op de stenen van een soort hunebed staan vreemde inscripties.

Techniek: Acryl op doek (katoen)

Afmetingen: 600 x 600 mm (B xH)

Geschilderd naar aanleiding van het lezen van het boek: "De stenen spreken" waarin gesteld wordt dat al 4000 jaar voor de jaartelling mensen bezig waren de wereld te verkennen en in kaart te brengen vanuit de Middellandse Zee.

De inscripties in de stenen stellen een symbolische wereldkaart voor. Het zeilschip symboliseert de ontdekkingsreizen.

VERKOCHT

opbrengst geschonken aan Milieudefensie

'Glas op Mars' (2006)

Surrealistisch landschap, gesitueerd op Mars met glasachtige wezens.

Techniek: Acryl op paneel

Afmetingen:

 

TE KOOP


'Uitgevaren' (2022)

Surrealistisch maritiem schilderij

Techniek: Acryl op doek (katoen)

Afmetingen: 450 x 600 mm

Een vreemd type schip ligt aan de grond van een woeste kust. Op mijn 62e besloot ik te stoppen met mijn maritieme carrière op zee. Een schip op leeftijd, getekend door de jaren ligt nog geheel intact aan de kust. Het zal nooit meer uitvaren.

 

TE KOOP